Wednesday, October 2, 2013

Tips supaya bacaan hB cantik sepanjang tempoh mengandung

Bismillah..

Teringat masa check up during the 1st trimester of pregnancy kat KD(Klinik Desa). JM nak bagi vitamin klinik saya refused. Buat apa membazir kan sedangkan saya tak makan. Saya bgtau diorg berdua saya dah ambik Shaklee vitamins. JM yang skema sikit sorang tu macam tak puas hati. Saya cakap saya makan sejak sebelum mengandung lagi. Bila mengandung saya ambik vitamin set mengandung pulak. Dalam vitamin tu dah lengkap semua. JM tu still tak puas hati and nak bagi contoh orang lain yang mayb ada masalah sebab tak ambil pil klinik. Saya jawab lagi(menjawab betullah).. Saya kata saya tak ada masalah pun selama ni. hB cantik jer. Dia replied, sekarang ni (dlm 3 bulan pertama) cantik lagi, nanti makin lama hB akan makin menurun. Saya jawab, tak pe la kita tengok dulu kalau ada masalah baru saya ambil pil sini. OK then dia setuju. Buat pengetahuan readers, hB pertama saya masa register buku pink ialah 14.5. Masa tu 6 weeks of my pregnancy. Dan check up - check up seterusnya, hB saya tak jatuh daripada 11. Untuk confirmation, saya akan update semula dan catat hB saya sepanjang pregnant. Dan juga selepas bersalin. Alhamdulillah tak pernah rendah, tak pernah jatuh ke tahap yang merisaukan.

hB(hemoglobin) dikaitkan dengan zat besi dan tahap kepekatan darah. Risiko pada bayi jika hB rendah?? Ohh, saya tak sanggup nak tulis dalam ni. Sungguh. Kalian boleh google untuk tahu lebih lanjut. Risiko untuk ibu? Ibu akan rasa cepat letih, sesak nafas, pening - pening, jantng bergerak laju, dan risiko2 selepas itu..takut juga untuk saya menulis di sini. (Teruknya tahap ketakutan saya, huhu). Dengan izin Allah juga saya tidak pernah mengalami sakit kepala atau pening-pening semasa mengandung even dalam bulan puasa(kandungan bulan ke3).

Semuanya atas kuasa Allah juga, kita hanya berusaha memberikan yang terbaik untuk kesihatan tubuh badan kita. Kita lah yang menentukan setiap apa yang masuk dan menjadi darah daging kita. Jangan cepat goyah dengan ugutan orang lain. Kita kene rajin kaji dan mencari maklumat tentang apa yang paling selamat untuk kesihatan kita. Bagi yang baru mengandung disarankan mengambil set J1 shaklee. Dikenali sebagai set mengandung trimester pertama juga.

Mungkin boleh bercerita lebih lanjut lagi, tunggu yer.

Jumpa lagi...semoga kita lebih bijak memilih. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

TIPS WORK AT HOME MOM BERJAYA DALAM BISNES DALAM MASA SAMA ANAK TIDAK TERABAI

Perkongsian Master Nana: Waktu atas cruise haritu, ramai jugak SID yang ambil kesempatan untuk tanya tip dan ilmu bisnes daripada nana.. ...